Najnowsze artykuły

Te keto przekąski są zaskakująco łatwe...

Zapytaliśmy szefa kuchni THR1VE, Larsa Oddershede, o smaczne przekąski typu low-carb, które możesz przygotować w kilka minut. Jedną z zalet diety...

Czytaj Więcej

THR1VE w prasie: "Jestem dietetykiem. Oto co dokładnie jem, gdy czuję zbliżające się przeziębienie"

Nasza dietetyczka Shannon Young podzieliła się z Mamamią swoimi radami dotyczącymi walki z przeziębieniem za pomocą odżywczego jedzenia! Sprawdź jej wskazówki dotyczące wzmacniania odporności poniżej.

Znasz te objawy: łaskoczące gardło, katar i przemożna chęć położenia się prosto do łóżka. Oczywiście, raczej nie uda Ci się zwalczyć przeziębienia samą siłą jedzenia, ale z pewnością możesz pomóc złagodzić objawy i podać swojemu układowi odpornościowemu pomocną dłoń.

Uwaga dodatkowa - zignoruj każdą dobrze zrozumianą radę, aby "zagłodzić gorączkę". Gorączka jest częścią próby pokonania robaka przez układ odpornościowy. Podczas podnoszenia temperatury ciała w celu zwalczenia patogenu, metabolizm wzrasta i powoduje, że spalamy więcej kalorii. Dla każdego wzrostu stopnia temperatury, zapotrzebowanie na energię wzrasta dalej. Zasadniczo oznacza to, że trzeba jeść. Oto po co sięgam przy pierwszych oznakach przeziębienia.

Kubek ciepłej wody, plus kilka dodatków

Kiedy walczę z przeziębieniem, pierwszą rzeczą, którą robię jest duży kubek ciepłej wody i wyciskam do niej sok z cytryny, a następnie mieszam z odrobiną miodu manuka.

Dzięki temu od razu dostaję porządne uderzenie witaminy C. Przez lata, witamina C była chwalona za odpędzanie przeziębienia, ale nowe badania sugerują, że jest ona bardziej przydatna w pomaganiu w szybszym powrocie do zdrowia po przeziębieniu.

Dużo warzyw

Jeśli Twój organizm walczy z przeziębieniem, potrzebuje energii - dlatego spożywaj dużo pokarmów bogatych w składniki odżywcze. Jeśli jestem chory, piekę dużą tacę kolorowych warzyw, aby dostarczyć organizmowi dodatkowej witaminy C i wielu korzystnych dla zdrowia przeciwutleniaczy.

Zalecam dodanie do tej tacki całych ząbków czosnku - dzięki temu uzyskasz dodatkowe korzyści w postaci allicyny. Jest to naturalna ochrona rośliny czosnku przed owadami i mikroorganizmami - zasadniczo pomaga czosnkowi odeprzeć obce patogeny. Badania wykazują, że allicyna ma podobne działanie ochronne również u ludzi - pomaga odeprzeć robaki, które sprawiają, że czujesz się tak zgniły.

Wrzuć też trochę cebuli lub pora do swojej pieczonej mieszanki warzyw - są one bogatym źródłem prebiotyków, które pomagają karmić dobre bakterie w jelitach. Pomaga to stworzyć zdrowe środowisko dla komórek odpornościowych, wzmacniając Twoją naturalną obronę.

Dodaj trochę cynku

Do moich warzyw dodaję również źródło cynku. Cynk jest ostatecznym zimowym minerałem - odgrywa istotną rolę w wielu funkcjach odpornościowych w organizmie. Ostrygi są jednym z najlepszych źródeł cynku, ale prawdopodobnie ostatnią rzeczą, którą masz ochotę zjeść, gdy jesteś wyczerpany. Całkowicie to rozumiem.

Alternatywnie, nerkowce, pestki dyni i nasiona konopi zrobią sztuczkę. Spróbuj je upiec i posypać nimi wierzch pieczonych warzyw.

A co jeśli nie mam ochoty na jedzenie?

Kiedy jesteś chory, wyzwaniem może być to, że nie masz ochoty na jedzenie. Jeśli tak jest również w Twoim przypadku, skup się na utrzymaniu odpowiedniej ilości płynów. Najlepsza jest woda, ale herbata i świeży sok również dostarczą składników odżywczych do Twojego organizmu.

Spróbuj herbat ziołowych bez kofeiny lub soków z bogatych w składniki odżywcze warzyw i owoców cytrusowych dla osłody. Rozcieńczaj swoje soki wodą, aby uzyskać dodatkowe nawilżenie.

Posiłek Shannon na dzień choroby

Jeśli nie mam ochoty na jedzenie, zjem trochę zupy wegetariańskiej przygotowanej z funkcjonalnymi przyprawami, takimi jak kurkuma, kminek i imbir. Jedzenie rozgrzewających pokarmów, takich jak te, może pomóc organizmowi generować ciepło, które jest istotną częścią w utrzymaniu przeziębienia od pogorszenia. Dostarcza również dobre uderzenie witamin i może być bardziej smakowite niż duży posiłek.

Staram się dodawać do zupy marchew, dynię lub słodkiego ziemniaka, ponieważ są one bogate w witaminę A. Nasz przewód pokarmowy działa jak fizyczna bariera przed infekcjami i chorobami, a witamina A odgrywa ważną rolę w utrzymaniu nienaruszonej wyściółki przewodu pokarmowego. Oczywiście, jest mało prawdopodobne, aby zrobić dużą różnicę w leczeniu tego konkretnego przeziębienia, ale na pewno pomoże odeprzeć przyszłe choroby.

Mój take-home wiadomość jest, aby pozostać nawodniony, jeść dużo warzyw i odpocząć. To sprawi, że wrócisz na drogę do zdrowia.

Ten artykuł pierwotnie pojawił się na Mamamia. Przeczytaj oryginalną historię tutaj.