Najnowsze artykuły

Zdrowe odżywianie dla zdrowej wagi

Plan żywieniowy, który pomaga kontrolować wagę, obejmuje różnorodność zdrowej żywności. Dodaj do swojego talerza całą gamę kolorów i pomyśl...

Czytaj Więcej

Dla kogo dieta paleo?

Dieta paleo to dieta eliminująca z diety powszechne alergeny pokarmowe. Przede wszystkim mowa o zawierającej gluten laktozie i kazeinie pszennej i mlecznej. W rzeczywistości dieta paleo oznacza unikanie zbóż, chleba, wypieków, jakichkolwiek produktów mlecznych - a nawet orzeszków ziemnych i soi (należą one do roślin strączkowych). Jakie są zalety diety paleo dla organizmu - i jakie pokarmy możesz jeść?

Dieta paleo - co to jest?

Dieta paleo polega na rezygnacji z „nowoczesnej” żywności i przestawieniu się na tradycyjną żywność. Nazwa „paleo” odnosi się do okresu paleolitu, który trwał 2,5 miliona lat i zakończył się 13 tysięcy lat pne. Dieta paleo zakłada że większość żywności, do której jesteśmy przyzwyczajeni, pojawiła się dosłownie w ciągu ostatnich stu lat. Jednocześnie badania naukowe potwierdzają, że dieta bogata w rafinowane węglowodany zaburza ogólny metabolizm. W praktyce paleo to skuteczna dieta wspomagająca odchudzanie i utrzymanie stabilnej masy ciała. Ponieważ taka dieta polega na unikaniu zbóż (pszenicy, żyta, owsa, ryżu).

Zalety

Zaletą diety paleo jest to, że nadaje się ona do odżywiania w przypadku chorób autoimmunologicznych, takich jak reumatoidalne zapalenie stawów i łuszczyca. Często przyczyną zaostrzeń takich chorób jest właśnie nieodpowiednia żywność. Ciało reaguje na to ostrą reakcją układu odpornościowego. Protokół paleo-autoimmunologiczny, zwany w skrócie AIP, wprowadza wybór diety i stylu życia w celu optymalizacji funkcji przewodu pokarmowego. Jelito jest głównym organem układu odpornościowego. Różnica w stosunku do zwykłej diety paleo polega na bardziej restrykcyjnej liście dozwolonych pokarmów.

Paleo - dozwolona żywność

Dieta paleo pozwala na spożywanie dowolnego mięsa, jajek i owoców morza - wołowiny, wieprzowiny, jagnięciny, kurczaka, ryb morskich i rzecznych, krewetek. Wymagane jest tylko odrzucenie półproduktów mięsnych (kiełbasy, pasztety, kiełbasy, paluszki krabowe itp.). Eksperci od paleo różnią się w opinii co do tego, czy można jeść ryby. Dozwolone są tylko ryby zwykłe - ale nie łosoś hodowany w gospodarstwach rybackich. W tym przypadku ryba może jeść kukurydzę, co jest zabronione na paleo. Możesz jeść:

• ryby, drób, mięso

• jajka

• warzywa

• owoce i owoce suszone

• grzyby i orzechy

Warzywa i owoce

Chociaż dieta paleo dopuszcza warzywa (w tym pomidory, szparagi, szpinak, brokuły, różne rodzaje papryki, jarmuż), rośliny strączkowe (fasola, groszek, orzeszki ziemne) są zabronione. Białe ziemniaki są dozwolone na paleo, ale tylko w umiarkowanych dawkach. Dozwolone są słodkie ziemniaki (bataty), ponieważ zawierają mniej skrobi.

Orzechy i oleje roślinne

Możesz jeść większość orzechów - migdały, orzechy nerkowca, orzechy włoskie i orzeszki piniowe, nasiona chia, pestki dyni i nasiona słonecznika. Jednocześnie orzeszki ziemne i wszelkie pochodne (na przykład masło orzechowe) są surowo zabronione, ponieważ orzeszki ziemne są typowymi roślinami strączkowymi.

Dieta paleo - zabronione pokarmy

Dieta paleo zabrania spożywania jakichkolwiek zbóż i roślin strączkowych, a także brązowego ryżu. Komosa ryżowa, kasza gryczana i mąka gryczana są również zabronione w paleo, ponieważ te rośliny zostały znacznie zmodernizowane.

Nabiał

Jakiekolwiek mleko, podobnie jak wszelkiego rodzaju produkty mleczne w postaci masła, sera, twarogu i jogurtów, jest zabronione na paleo. Głównym powodem jest obecność w produktach mlecznych silnego alergenu pokarmowego - laktozy.

Dieta paleo dopuszcza ryby, drób i mięso (wyłącznie od zwierząt karmionych trawą), jajka, warzywa, owoce, grzyby i orzechy. Wszelkie półprodukty, zboża, mąka pszenna i produkty mączne, rośliny strączkowe, cukier, mleko, produkty mleczne i rafinowane oleje roślinne są zabronione.