Najnowsze artykuły

THR1VE w prasie: co musisz wiedzieć o MCT...

Jest to obowiązkowy suplement w zestawie Keto, ale czym dokładnie są MCT i jakie są ich korzyści? Dietetyk THR1VE Shannon Young podzieliła się z Body...

Czytaj Więcej

Czym jest brudna dieta keto?

Dirty keto to dieta spinoff, która trafia na pierwsze strony gazet, ale o co tyle szumu?

Ma wszystkie cechy charakterystyczne dla typowej diety keto - jest ultra niska carb z dużą ilością tłuszczu. Ale to naprawdę gdzie kończą się podobieństwa. Dirty keto, jak sama nazwa wskazuje, jest przeciwieństwem #cleaneating. Żadne jedzenie nie jest poza granicami, jeśli pasuje do twojego makra. Brudna dieta keto może składać się w całości z fast foodów, przekąsek, mięs delikatesowych i przetworzonych serów - tak długo, jak są one nisko węglowodanowe. Zasadniczo, wszystkie przetworzone jedzenie i ledwo wege w zasięgu wzroku!

Definicja "keto" jest dość luźna, zbyt. Wielu brudnych fanów keto trzyma się części o niskiej zawartości węglowodanów, ale są mniej zainteresowani rozkładem białka i tłuszczów w ich diecie. Dla kontrastu, makra w typowej diecie keto to zazwyczaj około 60-75% kalorii z tłuszczu, 15-30% z białka i 5-10% z węglowodanów. Jasne, życie jest zbyt krótkie, aby być czystym jedzeniem przez cały czas. Ale pełnoetatowe zaangażowanie w brudne życie keto z pewnością może mieć konsekwencje zdrowotne.

Wszystkie kalorie nie są równe

Podstawowym problemem z brudnym keto jest to, że dobre odżywianie polega na czymś więcej niż tylko spełnianiu makro i liczeniu kalorii. Liczy się jakość tych kalorii. "Żywność jest tak wiele więcej niż tylko liczba lub panel informacji o wartościach odżywczych", mówi dietetyk THR1VE Shannon Young. "Na przykład awokado jest fantastycznym dodatkiem o wysokiej zawartości tłuszczu, niskiej zawartości węglowodanów podczas stosowania diety keto. Jednak patrząc tylko na makra, ma wyższy procent węglowodanów i mniej białka niż McDonald's cheeseburger sans the bun. Więc, burger byłby znacznie lepszą opcją dla keto dieter prawo? Nie do końca. Awokado ma prawie dwa razy więcej dobrego tłuszczu - wygrana keto - i zawiera korzystny błonnik. Jest też pełne cennych witamin i minerałów, których burger bez bułki w zasadzie nie ma."

Zdrowa dieta keto składa się przede wszystkim z minimalnie przetworzonych pełnych pokarmów. Nieskrobiowe warzywa powinny nadal być bohaterem na twoim talerzu, wraz z jakimś wysokiej jakości białkiem. Dieta keto ma wysoką zawartość tłuszczu - więc krytyczne jest to, że składa się z dobrych tłuszczów. Zazwyczaj mogą one pochodzić z pokarmów takich jak awokado, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, tłuste ryby, orzechy, nasiona i tym podobne.

"Tłuszcz jest niezbędnym składnikiem odżywczym, który jest ważny dla produkcji hormonów, wchłaniania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, zdrowia kości, produkcji insuliny i zdrowia serca - aby wymienić tylko kilka", mówi Shannon. "Jednak nadmierne spożycie niewłaściwych tłuszczów może zwiększyć ryzyko chorób serca, udaru i cukrzycy typu 2. Głównym winowajcą są tłuszcze trans, które znajdują się w różnych poziomach w mięsie, pełnym mleku i serze, olejach roślinnych, które zostały uwodornione, deserach, ciastkach i smażonych potrawach. Podczas spożywania diety, która koncentruje się na ilości, a nie na jakości, istnieje większe ryzyko spożywania zbyt wielu niewłaściwych rzeczy."

Czy są jakieś plusy?

Jest jeden pozytywny take-away z brudnej diety keto. Jednym z największych problemów z każdą dietą jest przestrzeganie zasad. Argument, że "najlepsza dieta to ta, której będziesz się trzymał" rzeczywiście ma pewną, err, wagę do tego. Podczas gdy robienie "brudnego keto" w 100% nie jest dobrym pomysłem, jeśli jedzenie niektórych nisko-węglowodanowych przetworzonych pokarmów teraz i znowu pomaga ci pozostać na torze z twoimi celami - to jest lepsze niż wypadnięcie z wagonu całkowicie.

Pytanie, które naprawdę musisz zadać o każdej diecie - w tym brudnym keto - jest to, co chcesz uzyskać z niego długoterminowo. "Brudna dieta keto może uzyskać wyniki tak jak standardowe podejście keto na początku. Jednak nie zamierza mierzyć się w dłuższej perspektywie", mówi Shannon. "Bez odpowiednich składników odżywczych, twoje pragnienia przejdą przez dach, twój poziom energii będzie plummet i twój układ odpornościowy nie będzie otrzymywał wsparcia, którego potrzebuje. To oznacza, że nieuchronnie wypadniesz z wagonu i prawdopodobnie skończysz tam, gdzie zaczynałeś. Najlepiej jest się przyłożyć i od początku przyjąć właściwe podejście".

Bonus: jedzenie wysokiej jakości, odżywczych składników od początku pomoże przekształcić dietę w styl życia - nie tylko w szybką naprawę.