Najnowsze artykuły

Zdrowe odżywianie dla zdrowej wagi

Plan żywieniowy, który pomaga kontrolować wagę, obejmuje różnorodność zdrowej żywności. Dodaj do swojego talerza całą gamę kolorów i pomyśl...

Czytaj Więcej

Na czym polega dieta DASH?

DASH to dieta zapobiegająca nadciśnieniu. Ten program dietetycznego odżywiania dokładnie leczy cały organizm, a także pozwala zrzucić zbędne kilogramy. Dlatego DASH jest odpowiedni dla każdego, ponieważ jest to wspaniały, zbilansowany system odżywiania, którego można przestrzegać przez całe życie.

Wprowadzenie

DASH jest liderem pod względem skuteczności odchudzania, bezpieczeństwa i łatwości użycia. Został stworzony przez naukowców medycyny jako program będący środkiem profilaktycznym, a także leczeniem nadciśnienia. Istotę diety można sformułować w następujący sposób: zmniejszasz spożycie lub całkowicie rezygnujesz z soli, żywności zawierającej niezdrowe tłuszcze nasycone i cukier. Dieta przewiduje też aktywność fizyczną. Daję to gwarancję pozbycia się zbędnych kilogramów, przywrócenia normalnej wagi i poprawy kondycji. DASH to nie tylko profilaktyka chorób układu krążenia. Ta dieta jest w stanie zapobiegać i leczyć cukrzycę typu 2, raka. Jednocześnie stosując proponowany przez specjalistów system żywieniowy, normalizujesz swoją wagę. DASH różni się od wielu diet tym, że ma bardzo niewiele ścisłych ograniczeń.

Ważne jest, aby dietę ekstensywną dostosować do własnych preferencji, jeść smacznie, przestrzegając ilości i objętości dziennych porcji. Dieta skupia się nie na ilości pożywienia, ale na jego jakości. Aby stopniowo skutecznie redukować wagę, należy trzymać się około dwóch tysięcy kalorii dziennie.

Zasady diety DASH: co wolno, a czego nie

Zasady diety DASH są bardzo podobne do diety śródziemnomorskiej, a także wegetarianizmu. Dieta jest łatwa do przestrzegania.

Ważne jest, aby jeść podstawowe pożywienie: zboża, warzywa, owoce, białko, produkty mleczne i kwaśne, orzechy, oleje roślinne, nasiona. Białko i mleko / sfermentowane produkty mleczne powinny mieć niską zawartość tłuszczu. Zawartość soli w żywności powinna być drastycznie zmniejszona, a przetworzone, słodkie, tłuste potrawy powinny być znacznie ograniczone w diecie.

Dieta DASH ma niską zawartość białka. Węglowodany są obecne w normalnych granicach. Sól można uzyskać z wielu pokarmów, co eliminuje jej dodatkowe spożycie. Błonnik roślinny wspomaga prawidłowe trawienie i skuteczne oczyszczanie jelit z toksyn. Dieta zawiera dużą ilość potasu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych i serca.

Podstawową cechą wyróżniającą żywność DASH jest to, że została stworzona z myślą o osobach, które przez całe życie muszą obserwować, co jedzą. Na tej diecie nie odczujesz głodu, ponieważ jest zróżnicowana. Wiele potraw jest dozwolonych, więc możesz łatwo dostosować swoje menu do wytycznych DASH.

Podstawowe zasady programu żywieniowego DASH

Codzienne jedzenie powinno zawierać dużo warzyw, owoców i ziół. Na przykład owoce powinny być spożywane pięć razy dziennie w jednej porcji: jedz jeden owoc lub ćwierć szklanki suszonych owoców, lub wypij pół szklanki świeżego soku. Jedz całe ziarna zamiast przetworzonych ziaren. Wybierz produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu lub ogólnie odtłuszczone. Jedz białko zwierzęce i roślinne zawarte w produktach niskotłuszczowych (drób, ryby, jajka, rośliny strączkowe).

Podczas przygotowywania potraw używaj wyłącznie olejów roślinnych. Bardzo ważne jest utrzymanie równowagi wodnej i picie co najmniej 1,5-2 litrów czystej wody dziennie. Dozwolony jest również (oprócz wody) sok z owoców lub warzyw, kawa, herbata. Pij, co chcesz, z wyjątkiem napojów gazowanych i alkoholu. Frakcja żywnościowa: pięć głównych posiłków. Przeciętnie porcja waży około dwustu gramów. Oprócz głównych posiłków dozwolonych jest osiem przekąsek, jeśli jesteś naprawdę głodny. Na przekąski świetnie sprawdzą się suszone owoce, niskotłuszczowe jogurty i garść orzechów.